کلام نور
  • طلب‌ العلم‌ فريضة علي‌ كل‌ مسلم‌ فاطلبوا العلم‌ من‌ مظانه‌ واقتبسوه‌ من‌ اهله

  • انا مدينة الحكمة [مدينة العلم] وعلي‌ بن‌ ابي‌ طالب‌ بابها؛ ولن‌ توتي‌ المدينة الا من‌ قبل‌ الباب‌

  • ايها الناس‌ ! اعلموا ان‌ كمال‌ الدين‌ طلب‌ العلم‌ والعمل‌ به‌... والعلم‌ مخزون‌ عند اهله‌ وقد امرتم‌ بطلبه‌ من‌ اهله‌ فاطلبوه‌

  • يا كميل‌ ! لا تاخذ الا عنا تكن‌ منا

  • شرقا وغربا، فلا تجدان‌ علما صحيحا الا شيئا خرج‌ من‌ عندنا اهل‌ البيت

  • في‌ قول‌ الله‌ عز وجل‌: فلينظر الانسان‌ الي‌ طعامه‌ قال‌: قلت‌: ما طعامه‌؟ قال‌: علمه‌ الذي‌ ياخذه‌ عمن‌ ياخذه

  • كل‌ ما لم‌ يخرج‌ من‌ هذا البيت‌ فهو باطل

حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام در کلمات ائمّه اطهار علیهم السلام

حضرت  ابی عبدالله الحسین علیه السلام در کلمات ائمّه اطهار علیهم السلام 

سخن معصومان:و گفتار آنان، يكي از منابع گهربار هدايت انسان و طريقي عرشي، براي كشف واقعيات و درك حقايق جهان خلقت است .

إنّ حديثَنا يُحيي الْقلوب ‌.
همانا حدیث ما قلبها را زنده می کند .
يكي از موضوعاتي كه مي‌توان از طريق احادیث اهل بيت عصمت:، موفق به كشف و فتح گنج آن شد؛ شناخت پيشوايان معصوم:است. گرچه شناخت کنه معصوم۷جز برای معصوم۷میسور نیست ولی معصومان: را از طريق سخن خود آنان تا حدّی مي‌توان شناخت، زيرا معرفت به كنه عظمت عرشي معصوم۷، نياز به فهمي معصومانه دارد . اين مقال در مقام شناخت ابعادي چند از ابعاد گسترده و والاي معصومي محبوب در عرش و ارض دارد، معصومي كه تمام فرشتگان و پيامبران و امامان و انسان‌هاي با ايمان، محبّت او را در دل ، سوگ او را در سينه و اشك غمش بر گونه دارند . او مصباح هدي و سفينة نجاة يعني حسين بن علي۸است .

پيامبر اکرم۶فرمودند :

حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْن . ۱    
حسين از من و من از حسينم ، خداوند دوستداران حسين را دوست دارد .
پيامبر گرامي اسلام۶واسطه فيض خلق وجود مقدّس امام حسين۷و در سلسله علل وجودي آن امام۷مي‌باشند به همين جهت مي‌فرمايند: « حُسَيْنٌ مِنِّی » . و از طرف ديگر، امام حسين۷ نيز در سلسله علل ، علّت ورود پیامبر۶به قالب بشری است زیرا اگر ذبح حضرت اسماعیل۷صورت می گرفت رسول خدا۶ هرگز متولّد نمی شدند و آن ذبح به ذبح عظیم بدل گردید و آن ذبح عظیم شهادت امام حسین۷است که با پذیرش این شهادت، ذبح حضرت اسماعیل۷شکل نگرفت .

خاتم پيامبران۶در آخر به مطلبي مهم و به عاملي براي فتح گنج محبّت خدا تصريح مي‌كنند و مي‌فرمايند :

يكي از كليدهاي گشايش باب محبّت خدا، دوستي و محبّت به حسين۷است .
و اين سخنی حكيمانه است براي آناني كه سلوك نظري و عملي عروج به قله محبّت خداي تعالی را طالبند .
قائم آل محمّد:از نسل امام حسين۷است. و ياوران مهدي۷، مخلصان با ايمان و ولايت مداران شيعه هستند . حضرت امير۷ خطاب به امام حسین۷فرمودند :

التاسع من ولدک یا حسین! هو القائم بالحق، المظهر للدین، الباسط للعدل، قال الحسین ۷
فقلت: یا امیرالمؤمنین و إنّ ذلک لکائن ؟ فقال۷: ای و الذی بعث محمداً بالنبوه و اصطفاه علی جمیع البریّه و لکن بعد غیبه و حیره لاتثبت فیها علی دینه اِلاّ المخلصون المباشرون لروح الیقین الذین أخذ اللّه میثاقهم بولایتنا و کتب فی قلوبهم الایمان و ایّدهم به روح منه .۲
اي حسين! نهمين فرزند از نسل تو، كسي است كه حق را به پا دارد و دين را آشكاركند و عدل را بگستراند. اي اميرمؤمنان! بي‌گمان اين وعده واقع مي‌شود؟ آري ، قسم به آن كه محمّد۶ را به پيامبري برگزيد و او را بر تمامي جهانيان برتري بخشيد. ولي اين حادثه بعد از غيبتي طولاني وحيرت وسردرگمي بسيار تحقّق خواهد يافت. در آن زمان ـ زمان غيبت ـ تنها آنان كه اهل اخلاص و در دل يقين دارند ، بر دين‌ خدا باقي باشند . خداوند از آنان وعده پيروي ولايت ما گرفته و در قلب‌هايشان ايمان نگاشته و خود به ايشان توفيق عطا نموده است .

قالت فاطمة الزهراء ۳ : یا أبتاه من یقتل ولدی و قرة عینی و ثمرة فؤادی ؟ قال ۶ :
شر أمة من أمتی . قالت : یا أباه إقرأ جبرئیل عنی السلام و قل له فی أی موضع  یقتل ؟ قال ۷:  فی موضع یقال له کربلا .۳
حضرت فاطمه زهرا ۳: اي پدرم! چه كسي فرزندم و نور چشم و ميوه دلم را مي‌كشد؟.پيامبر گرامي اسلام ۶ پاسخ دادند : بدترين گروه از امّت من. پدرم از جانب من بر جبرئيل درود فرست و بپرس در كجا او را مي‌كشند؟ فرمودند  در مكاني به نام كربلا .

بانو گرامی اسلام در سوگ فرزندش گریه می کند و می گوید :

أَبكنِي وَ أَبك ليتَامي وَ لاتَنْس قَتيل‌ العِدَاء بِطَف‌ الْعِرَاق .
بر من [ اي علي ] و بر يتيمانم گريه كن و از خاطر مبر شهيدي كه به دست دشمنان در كربلاي عراق به شهادت مي‌رسد .

فسوف اعطیه و لا ابالی  و اؤثر الله علی عیالی، امسوا جیاعا و هم اشبالی، اصغرهم یقتل فی القتال ، بکربلاء یقتل باغتیال ، لقاتلیه الویل مع وبال ، یهوی به النار الی سفال، کبوله زادت علی الاکبال .
به زودي به آن گرسنه طعام خواهم بخشيد  و از گرسنگي خود و خانواده‌ام  باكي ‌ندارم و رضايت خدا را بر فرزندان مقدم مي‌دارم. فرزندانم شب را با گرسنگي سپري مي‌كردند، عزيزاني كه كوچكترين آنان در جنگ به شهادت خواهد رسيد. در كربلا، با حيله وتزوير او را مي‌كشند، بر قاتلان او عذاب و خواري باد! آتش جهنّم آنان را در برخواهد گرفت و به بدترين مكان جهنّم سقوط مي‌كنند و هر لحظه خواري و ذلّت آنان بيشتر خواهد شد .

امام حسن مجتبي علیه السلام فرمودند :
در مصيبت تو اي حسين آسمان و زمين خون گريند .

لايَوْمَ‌ كيوْمِك ـ يا أبا عبدالله! ـ يَزْدَلَف‌ إليْك‌ ثلثُون‌ أَلْف‌ رَجُل‌ يَدَّعُون أَنَّهم مِن‌ أُمَّة‌ِ جَدِّنَا محمّد۶و يَنْتَحَلُون‌ دين‌ الاسلام فَيجْتَمَعُون‌ عَلَي قَتْلِك وَ سَفْك دَمِك‌ و انتَهاك ‌حَرَمك‌ و سَبْي ذَرَاريك‌ وَ نِسَائِك‌ وَ انتَهَاك ثقلِك فَعِنْدَهَا تَحِلُّ‌ بَبِني أُميّة‌ اللعْنة‌ وَ تمْطَرَ السَّمَاء رِماداً و دَماً يَبْكِي عَلَيْك‌ كُل‌ُّ شي‌ءٍ حَتّي الوحُوش في الفَلوات‌ و الحيتَان‌ في البِحَار ؛ ۴
ابا عبدالله ! هيچ روزي همانند روز ـ شهادت ـ تو نباشد، سي هزار مرداني كه ادّعا مي‌كنند از امّت جدّمان محمّد۶ باشند و خود را مسلمان می پندارند به سويت هجوم مي‌آورند ، آنها بركشتن تو و ريختن خونت و هتك حرمتت و اسارت فرزندان و همسران تو و شكستن قدرتت گردهم مي‌آيند .
 در اين گاه نفرين خدا بر بني اميه نازل شود و آسمان خاكستر و خون بارد و بر تو تمام كائنات بگريند ،
 حتي حيوانات وحشي در بيشه زارها و ماهيان در درياها .

امام حسين علیه السلام نیز در وصف خویش فرمودند :
ـ ما حزب خدا ، فرزند پيامبر خدا۶و خاندان معصوم او مي‌باشيم ـ ما هم رديف قرآن و واجب الإطاعه در قرآنيم .
نَحْنُ حِزْبُ اللَّهِ الْغَالِبُونَ وَ عِتْرَةُ رَسُولِ اللَّهِ الْأَقْرَبُونَ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ الطَّيِّبُونَ وَ أَحَدُ الثَّقَلَيْنِ الَّذَيْنِ جَعَلَنَا رَسُولُ اللَّهِ ثَانِيَ كِتَابِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الَّذِي فِيهِ تَفْصِيلُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ وَ الْمُعَوَّلُ عَلَيْنَا فِي تَفْسِيرِهِ وَ لَا يُبْطِئُنَا تَأْوِيلُهُ بَلْ نَتَّبِعُ حَقَائِقَهُ فَأَطِيعُونَا فَإِنَّ طَاعَتَنَا مَفْرُوضَةٌ إِذْ كَانَتْ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ مَقْرُونَةً قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْر. ۵
ماييم حزب پيروزمند پروردگار و خويشان نزديك و اهل بيت پاك پيامبر خدا، و يكى از دو امانت سنگين و گران قيمت كه رسول خدا (درحديث ثقلين ) ما را جفت كتاب خدا قرارداد،  قرآنى كه بيان و تفصيل هر چيز در آن است ، و هيچ سخن باطل در آن نسبت بگذشته و آينده وجود ندارد، كتابى كه در تفسير و بيان حقايق آن بايد به ما تكيه و اعتماد شود، و فهم تأويل آن از ما دور نيست ، و ماييم كه دائماً پيروى از حقايق قرآن را برنامه كار خود قرار مى دهيم ، پس ما را (با چنين خصوصيت ) اطاعت كنيد، كه اطاعت ما بر شما واجب است . چه ، خداى متعال لزوم اطاعت ما را مقرون به لزوم اطاعت از خود و رسولش قرار داده است. خداوند متعال فرموده است اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و اولی الامر را.
بدون تردید بهاي اشك بر شهادت امام حسين۷بهشت است ـ مزد سختي ديدن در راه ولايت اهل بيت:، نجات از دوزخ است . امام سجّاد۷فرمودند :
أَیُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَیْنَاهُ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بن علی ۸حَتَّى تَسِیلَ عَلَى خَدِّهِ بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا فِی الْجَنَّهِ غُرَفاً یَسْکُنُهَا أَحْقَاباً وَ أَیُّمَا مُؤْمِنٍ دَمَعَتْ عَیْنَاهُ حَتَّى تَسِیلَ عَلَى خَدَّْهِ فِینا لاذی مَسَّنَا مِنَ عَدُوِّنَا فِی الدُّنْیَا بَوَّأَهُ اللَّهُ بها فی الجنّه مبوا صِدْقٍ وَ أَیُّمَا مُؤْمِنٍ مَسَّهُ أَذًى فِینَا فَدَمَعَتْ عَیْنَاهُ حَتَّى تَسِیلَ عَلَى خَدِّهِ مِنْ مَضَاضَهٍ ما أَوذًى فِینَا، صَرَفَ اللَّهُ عنْ وَجْهِهِ الْأَذَى وَ آمَنَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مِنْ سَخَطِه و النَّارِ .۶
هر مؤمنی که برای کشته شدن امام حسین ۷گریان شود به طوری که اشک بر صورتش جاری شود ، خداوند متعال غرفه‌هایی در بهشت برای او آماده می‌کند که مدّتی طولانی در آن‌ها ساکن باشد ،
و هر مؤمنی که به دلیل آزار و اذیتی که از دشمنان در دنیا به ما رسیده ، گریان شود، به گونه‌ای که اشک بر صورتش جاری شود ، خدای متعال در بهشت ، او را در جایگاه صدق ساکن می‌گرداند ، و هر مؤمنی که به خاطر ما اذیتی به او رسیده باشد و به سبب این اذیت و آزار، چشمانش گریان و اشکش بر گونه‌اش جاری شود، خداوند هر آزار و اذیت را از او برگرداند و روز قیامت او را از خشم خود و آتش جهنم ایمن سازد .

امام باقر علیه السلام در بیانی نورانی پاداش شهادت امام حسین۷را بیان نمودند :

إِنَّ اللَّهَ عَوَّضَ الْحُسَيْنَ۷مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْإِمَامَةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ وَ لَا تُعَدُّ أَيَّامُ زَائِرِيهِ جَائِياً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِهِ . ۷
خداوند متعال در مقابل شهادت امام حسين۷به ايشان چند چيز عطا نمود: امامت را در نسل ايشان قرار داد ، تربت او را شفاي درد كرد ، دعا نزد قبرش را برآورده گرداند و مدت زمان زيارت و رفت و برگشت زائرش جزء مدت زمان عمرش محسوب نگرداند .
آن حضرت۷فرمود : ـ قيام قائم آل محمّد عجّل الله تعالي فرجه الشريف در روز عاشورا است ـ
ظهور حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف نشان از عاشورا دارد .
يَخْرُجُ الْقَائِمُ ۷ يَوْمَ السَّبْتِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ الْيَوْمَ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ۷٫
قائم آل محمّد عجّل الله تعالي فرجه الشريف در روز شنبه كه مصادف با روز عاشوراست ، قيام كند و ظاهر گردد. آن روز، روزي است كه امام حسين ۷در آن  به شهادت رسيد .

و عظمت امام حسین۷اقتضاء می کند گریه بر آن عزیز، بهایی جز بهشت نداشته باشد لذا امام صادق۷فرمودند :

مَا مِنْ أَحَدٍ قَالَ فِي الْحُسَيْن۷ شِعْراً فَبَكَى وَ أَبْكَى بِهِ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ غَفَرَ لَهُ .۸
بي گمان هر كس در سوگ امام حسين۷شعري بگويد و خود بگريد و بگرياند ، خداوند او را ببخشايد و بهشت را بر او واجب گرداند .

و عظمت امام حسین۷اقتضاء می کند که زائرینش مورد عفو الاهی قرار گیرند چنانکه امام کاظم ۷فرمودند :
 
 مَن زارَ قَبَر الحسْينِ‌ عَارِفاً بِحَقّه‌ِ غَفَرَالله لَهُ‌ مَا تَقَدَّمَ‌ مِنْ‌ ذَنبِه‌ِ وَ مَا تَأَخَّرَ ؛ ۹
هر كس با معرفت به حقّانيت امام حسين۷قبرش را زيارت كند ، خداوند گناهان پيشين و پسين او را ببخشايد .

امام رضا علیه السلام فرمودند :

يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ۷فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ الْحُسَيْن .‏۱۰
اگر مي‌خواهي براي چيزي زاري كني، براي حسين بن علي۸گريه كن؛ او را سربريدند و به همراهش هيجده نفر از خانواده‌اش كه انسان هايي بي نظير بودند كشتند. هفت آسمان و تمام زمين بر شهادتش گريستند و چهار هزار فرشته‌اي كه از آسمان براي ياريش آمده بودند و او را كشته يافتند ، در كنار قبرش ، عزادار و غمگين  باقي مانده‌اند ، تا اين كه قائم آل محمّد:ظهور كند و به ياريش بشتابند و شعار آنان اين است: اي خون خواهان حسين! .

امام جواد علیه السلام فرمودند :
 
إِنَّ النَّاسَ لَمَّا قَتَلُوا الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَلَكاً يُنَادِي أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ الظَّالِمَةُ الْقَاتِلَةُ عِتْرَةَ نَبِيِّهَا لَا وَفَّقَكُمُ اللَّهُ لِصَوْمٍ وَ لَا لِفِطْرٍ .۱۱
آن گاه كه ـ ستم‌پيشگان ـ امام حسين بن علي۸را به شهادت رسانند ، خداوند متعال به فرشته‌اي فرمان داد كه فرياد كشد و اين چنين گويد: اي امّت ستمگر و قاتل فرزند پيامبر، خداوند شما را به روزه و درك عيد فطر موفق ‌ ندارد .

امام هادی علیه السلام فرمودند :

مَن خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ يُريدُ زيارةَ الحسين بن على۸فَصارَ الىَ الفُراتِ فَاغْتَسَلَ مِنه ، كَتَبَهُ اللّه مِنَ المُفلِحينَ، فاذا سَلَّمَ على‏ ابى عبداللّه۷ كُتِبَ مِنَ الفائِزينَ ، فَاذا فَرَغَ مِنْ صَلوتِهِ اتاهُ مَلَكٌ فقال: انَّ رسول اللّه۶ يَقْرَؤُكَ السَّلامُ وَ يَقولُ لَكَ : امّا ذُنوبُكَ فَقَد غُفِرَلَكَ ، فَاسْتَأنِف العَمَل .۱۲
هر كس به قصد زيارت امام حسين۷از خانه خارج شود و از فرات غسل كند ، خداوند او را از رستگاران به شما آورد و آن گاه كه بر ابي عبدالله۷درود فرستد، او را از كام‌يابان قرار دهد و آن گاه كه نماز زيارت به پايان رساند فرشته‌اي نزد او آيد و بگويد پيامبر خدا بر تو درود فرستاد و فرمود : گناهان تو بخشوده شد ، دوباره به عمل و انجام دادن تكاليف شروع نما .
امام عسکری علیه السلام فرمودند :

قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ .۱۳
نشانه انسان شيعه پنج چيز است: انجام نمازهاي واجب و مستحب، خواندن‌ زيارت اربعين سالار شهيدان، انگشتر به دست راست داشتن و پيشاني برخاك نهادن و آشكارا « بسم الله الرحمن الرحيم» گفتن .

امام زمان علیه السلام فرمودند :
 
قَالَ ۷ هَذِهِ الْحُرُوفُ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا عَبْدَهُ زَكَرِيَّا ثُمَّ قَصَّهَا عَلَى مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلَامُ وَ ذَلِكَ أَنَّ زَكَرِيَّا سَأَلَ اللَّهَ رَبَّهُ أَنْ يُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلَ۷ فَعَلَّمَهُ إِيَّاهَا فَكَانَ زَكَرِيَّا إِذَا ذَكَرَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ ع سُرِّيَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَى كَرْبُهُ وَ إِذَا ذَكَرَ اسْمَ الْحُسَيْنِ خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَيْهِ الْبُهْرَةُ فَقَالَ۷ ذَاتَ يَوْمٍ إِلَهِي مَا بَالِي إِذَا ذَكَرْتُ أَرْبَعَةً مِنْهُمْ تَسَلَّيْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِي وَ إِذَا ذَكَرْتُ الْحُسَيْنَ تَدْمَعُ عَيْنِي وَ تَثُورُ زَفْرَتِي فَأَنْبَأَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ فَقَالَ كهيعص فَالْكَافُ اسْمُ كَرْبَلَاءَ وَ الْهَاءُ هَلَاكُ الْعِتْرَةِ الطَّاهِرَةِ وَ الْيَاءُ يَزِيدُ وَ هُوَ ظَالِمُ الْحُسَيْنِ وَ الْعَيْنُ عَطَشُهُ وَ الصَّادُ صَبْرُهُ فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ زَكَرِيَّا لَمْ يُفَارِقْ مَسْجِدَهُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ مَنَعَ فِيهِنَّ النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَيْهِ وَ أَقْبَلَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ النَّحِيبِ وَ كَانَ يُرْثِيهِ إِلَهِي أَ تُفَجِّعُ خَيْرَ جَمِيعِ خَلْقِكَ بِوَلَدِهِ إِلَهِي أَ تُنْزِلُ بَلْوَى هَذِهِ الرَّزِيَّةِ بِفِنَائِهِ إِلَهِي أَ تُلْبِسُ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ ثِيَابَ هَذِهِ الْمُصِيبَةِ إِلَهِي أَ تُحِلُّ كُرْبَةَ هَذِهِ الْمُصِيبَةِ بِسَاحَتِهِمَا ثُمَّ كَانَ يَقُولُ إِلَهِي ارْزُقْنِي وَلَداً تَقَرُّ بِهِ عَيْنِي عَلَى الْكِبَرِ فَإِذَا رَزَقْتَنِيهِ فَافْتِنِّي بِحُبِّهِ ثُمَّ أَفْجِعْنِي بِهِ كَمَا تُفْجِعُ مُحَمَّداً حَبِيبَكَ بِوَلَدِهِ فَرَزَقَهُ اللَّهُ يَحْيَى وَ فَجَّعَهُ بِهِ وَ كَانَ حَمْلُ يَحْيَى سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمْلُ الْحُسَيْنِ ۷ كَذَلِك‏ . ۱۴
حضرت مهدي – عجل الله تعالي فرجه الشريف – درباره تأويل و تفسير آيه (كهيعص) فرموده است: اين حروف از اخبار غيب الهي است كه بنده‌اش حضرت زكريا را به آن آگاه كرده‌ است. سپس خداوند آن را براي حضرت محمّد۶بيان نموده است . آن قصه اين چنين ‌است : روزي حضرت زكريا از خداوند خواست ، او را به اسماي پنج گانه آگاه نمايد . جبرئيل از آسمان فرود آمد و به او اين اسم‌ها را [محمّد، علي، فاطمه، حسن وحسين:] ياد داد. هرگاه زكريا نام محمّد و علي و فاطمه و حسن را به زبان مي‌آورد، اندوه از او دور و غمش برطرف مي‌شد، ولي به هنگام نام حسين ۷ گريه مجال به او نمي‌داد و جان او از غم درسينه حبس مي‌شد. روزي به خدا عرض كرد : خدايا! چرا هرگاه نام آن چهار تن را بر زبان جاري مي‌سازم ، از غم و اندوه تسلّا پيدا مي‌كنم ، ولي با ذكر حسين اشك هايم سرازير و چون سيل روان مي‌شود؟. خداوند داستان حسين۷را براي او چنين بيان كرد (كهيعص) حرف كاف علامت «كربلا» است و حرف هاء اشاره به « هلاكت » او وشهادت خاندانش دارد و حرف ياء اشاره به « يزيد » است كه جفاي حسين ۷ مي‌كند و حرف عين رمز «عطش » و تشنگي امام است و حرف صاد نشانه
« صبر » و استقامت اوست. همين كه زكريّا اين مطلب را شنيد؛ سه روز در محل عبادت خود بماند و مردم را از ديدارش منع كرد و خود به گريه و نوحه سرايي پرداخت. مي‌گفت: خدايا! آيا بهترين مخلوقت را به شهادت فرزندش گرفتار مي‌كني؟ خدايا! آيا بر او اين مصيبت و شهادت فرزندش نازل مي‌نمايي؟ خدايا! آيا بر علي و فاطمه لباس عزا مي‌پوشاني؟ خدايا! آيا آثار اين سوگ را بر چهره آن دو ظاهر مي‌سازي؟ و حضرت زكريا پيوسته از خداوند مي‌خواست كه به او فرزندي عطا كند كه در پيري روشني چشم او باشد و او را شيفته وي كند. سپس او را به مصيبت وي مبتلا كند؛ همان‌گونه كه حضرت محمّد ۶به مصيبت فرزندش گرفتار شد. و خداوند نيز به او « يحيي » عطا كرد و او را به مصيبتش دچار ساخت، يحيي همانند امام حسين۷شش ماه در رحم مادر بود .

علامه مجلسي۱آورده است :

ثمّ قلت: يا سيدنا ! قُرّاء تعزية الحسين۷ يقرءونَ حَدِيثاً أنَّ رَجُلا رَأَي في المنام هَودَجاً بين السماء و الارض فسأل‌َ عَمَّن‌ْ فيه‌ِ؛ فقِيل‌َ لَه‌ْ: فاطمة الزَّهراء وَ خدِيجة الكبري۸: فَقال: إِلي أين تريدونَ؟ فَقيِلَ : زيارة الحُسين۷ في هذِه‌ِ الليلة، ليلة الجمعَة وَ رأي رَقاعاً تَتسَاقِط مِنَ‌ الهوْدَج مكتوب فيها أمانٌ‌ مِنَ النّار لِزُوّار الحسين۷ في ليلة الجمعة. هذا الحديث صحيح ؟ فقال عجل الله فرجه الشريف: نعَمْ‌ زيارَة الحسين۷ في ليلة الجمعة أمانٌ من النّار يوم القيامة ؛
به حضرت حجّت  عجل الله فرجه الشريف گفتم: مولاي من! مصيبت خوانان امام حسين۷حديثي نقل مي‌كنند و آن اين است : روزي مردي در خواب ديد ، كجاوه‌اي بين آسمان و زمين‌است، سؤال كرد چه كسي در آن است؟ جواب آمد: فاطمه و خديجه۸ گفت: كجا مي‌روند؟ پاسخ داده شد: در اين شب كه شب جمعه است، به زيارت امام حسين۷ مي‌روند.آن گاه مي‌بيند كه كاغذهايي از آن كجاوه به پايين ريخته مي‌شود و در آن نوشته شده است؛ اين اماني است ، براي زائران امام حسين۷ در شب جمعه ، اماني از آتش جهنّم.آيا اين حديث درست است؟ امام مهدي عجل الله فرجه الشريف فرمود؛ آري، زيارت امام حسين ۷ در شب جمعه اماني است از آتش جهنّم در روز قيامت .

۱- بحارالأنوار ، ج ۴۳ ، ص۲۶۱ باب ۱۲- فضائلهما و مناقبهما
۲- إعلام‏الورى ، ص۴۲۶٫     
۳- نهج الحیاة، ص۲۰۸.
۴- بحارالأنوار، ج۴۵ ، ص۲۱۸ .
۵- وسائل‏الشيعة، ج۲۷، ص۱۹۵ .  
۶- کامل الزیارات، تحقیق نشر الفقاهه، باب۳۲، ص۲۰۱، ح۱؛ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،  ص۱۱۰- ۱۱۱ .
۷- وسائل‏الشيعة ، ج۱۴، ص۴۲۳٫  
۸- وسائل‏الشيعة، ج۱۴، ص۵۹۳ .    
۹- المناقب ، ج۴ ، ص۱۲۸٫  
۱۰- بحارالأنوار، ج، ۴۴، ص۲۸۶٫
۱۱- الكافي، ج۴، ص۱۶٫
۱۲- كامل‏الزيارات ، ص۱۸۵٫
۱۳- تهذيب‏الأحكام،  ج۶، ص۵۲٫    
۱۴- بحارالأنوار، ج۴۴، ص۲۲٫

– بعلاوه قرآن کریم ؛
– ‏امام على بن ابى طالب۸، نهج البلاغه، ۱جلد، انتشارات دار الهجره.
– ابن قولویه‌ی قمی، کامل الزیارات، تحقیق نشر الفقاهه.
– دشتي، محمّد، نهج‌ الحياه‌ ‌، مؤسسه‌ تحقيقاتي‌ أميرالمؤمنين۷‌، قم‌ ـ ايران‌،۱۴۱۲ ه ق‌ ـ ۱۳۷۴ ه ش‌.
– شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، ۲۹ جلد، مؤسسه آل البيت:، قم، ۱۴۰۹ ه ق.
– شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، تصحیح علی اکبر غفاری.
– طبرسى ، امين الاسلام فضل بن حسن، إعلام الورى، يك جلد، دار الكتب الإسلامية، تهران.
‏- علامه مجلسى، بحارالأنوار، ۱۱۰ جلد، مؤسسة الوفاء بيروت – لبنان، ۱۴۰۴ ه ق.
– كلينى، الكافي، ۸ جلد، دار الكتب الإسلامية تهران، ۱۳۶۵ ه ش.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *