کلام نور
  • طلب‌ العلم‌ فريضة علي‌ كل‌ مسلم‌ فاطلبوا العلم‌ من‌ مظانه‌ واقتبسوه‌ من‌ اهله

  • انا مدينة الحكمة [مدينة العلم] وعلي‌ بن‌ ابي‌ طالب‌ بابها؛ ولن‌ توتي‌ المدينة الا من‌ قبل‌ الباب‌

  • ايها الناس‌ ! اعلموا ان‌ كمال‌ الدين‌ طلب‌ العلم‌ والعمل‌ به‌... والعلم‌ مخزون‌ عند اهله‌ وقد امرتم‌ بطلبه‌ من‌ اهله‌ فاطلبوه‌

  • يا كميل‌ ! لا تاخذ الا عنا تكن‌ منا

  • شرقا وغربا، فلا تجدان‌ علما صحيحا الا شيئا خرج‌ من‌ عندنا اهل‌ البيت

  • في‌ قول‌ الله‌ عز وجل‌: فلينظر الانسان‌ الي‌ طعامه‌ قال‌: قلت‌: ما طعامه‌؟ قال‌: علمه‌ الذي‌ ياخذه‌ عمن‌ ياخذه

  • كل‌ ما لم‌ يخرج‌ من‌ هذا البيت‌ فهو باطل

بزرگترین فضیلت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام – حجت الاسلام جعفر فاضل

بسمه تعالی

     روزی مأمون به امام رضا عليه السلام گفت: بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان علی عليه السلام در قرآن كدام است؟ امام فرمودند:  

          فضیلته فی المباهلة و أنّ رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم باهل بعلیّ و فاطمة زوجته و الحسن و الحسین عليهم السلام و جعله منها کنفسه و جعل لعنة الله علی الکاذبین و قد ثبت أنّه لیس أحد من خلق الله یشبه رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم فوجب له من الفضل ما وجب له إلّا النبوّة، فأیَّ فضل و شرف و فضیلة أعلی من هذا؟

    برترین فضیلت آن حضرت، در جريان مباهله است. همانا رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم به وسیله علی، فاطمه همسرش، حسن و حسین عليهم السلام (با نصاری نجران) مباهله نمود، و آن حضرت را همانند خویش دانست، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار داد. و البته ثابت است کسی از آفریدگان خدا همانند رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم نبوده، بنابراین، همه فضایلی که رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم داشت، برای علی عليه السلام نیز می باشد جز پیامبری، پس کدامین فضل و برتری بالاتر از این فضل و شرف است؟

     مأمون گفت: شاید رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم با كلمه «انفسنا»، به جان خویش اشاره نموده است!

     امام رضا عليه السلام فرمودند:

                چنین اشاره­ای جایز نیست، چرا که رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم با همه آنها به سوی نصاری نجران بیرون آمده و با همه آنها به مباهله پرداخته است. اگر جان خویش را اراده فرموده بود، می بایستی علی عليه السلام را از مباهله خارج می نمود، در صورتی که به اتفاق همه مسلمانان، علی عليه السلام جزء آنان بوده است.

     مأمون گفت: در آن هنگام که پاسخ آید، سخن ساقط می­شود([۱]).

     و ابن­حمّاد در شأن وجود مقدس امیرمؤمنان عليه السلام اینگونه سروده است:

سمّاه ربّ العرش فی الذکر نفسه               فحسبک هذا القول إن کنت ذا خبر

و قـال لهم: هذا وصییّ و وارثـــی                و مـن شدّ ربّ العالمیـــن بـه أزری

عـــلیّ کزرّی من قمیصی إشـــاره               بأن لیس یستغنی القمیص عــن الزرّ

     پروردگار عرش، علي را در قرآن، خود پیامبر خواند و این سخن برای تو اگر اهل خبری، بس است.

      پیامبر خدا صلی الله عليه و آله و سلم به آنان فرمودند: این جانشین و وارث من است، و او کسی است که پروردگار جهانیان بوسیله او پشت من را محکم نمود.

      علی عليه السلام نسبت به من، مانند پارچه­ ام نسبت به پیراهن من است اشاره به اینکه هرگز پیراهن از پارچه بی نیاز نیست.

 

 

 

سردبیر ـ فاضل

 

 

[۱]– این روایت از مناقب دیلمی نقل گردید ولی نظیر آن را علامه مجلسی رحمة الله عليه در بحار الانوار، ج۳۵، ص ۲۷۵ از «الفصوص المختارة» شیخ مفید رحمة الله عليه نقل کرده است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *